Lebdenje zahoda

Je žanr znanstvene fantastike spregledal prihod rojev električnih skirojev? So mar to tiste kobilice iz Razodetja? Prepuščam bralcem. Kar se ZF filma tiče, ni bere niti za prgišče. Spletna stran IMCDB (Internet Movie Cars Database) jih najde zgolj v neki obskurni seriji The Flash (1990), kjer se v nekem stranskem prizoru pojavijo kot prometno sredstvo policijske patrulje, ki se ji mudi izzivom izmene naproti. Wikipedija pravi, da je prvi električni skiro z litij-ionsko baterijo izumil italijansko-izraelski oblikovalec Riccardo Nimrod Sapir, ki je nato razvil znamko skirojev MyWay in jo kasneje preimenoval v Inokim (jap. hitrost).

Leta 2016 je kitajsko podjetje Xiaomi izdelalo svoj prvi danes že skoraj kultni masovno proizvajani model električnega skiroja M365 in ravno na ta model je podjetje Bird, ki ga je ustanovil bivši izvšni direktor Uberja, privijačilo svoje GPS sledilnike ter jih kot prosto dostopno najemno storitev osebnega prevoza spustilo v obstoječo prometno ureditev letoviškega losangeleška okrožja Santa Monica. Do konca leta 2019 sta se v novo storitveno dejavnost stekli dve milijardi dolarjev t.i. tveganega kapitala.

Sredi poletja so začeli voziti električne skiroje »preko epa« tudi po Ljubljani. Že pred tem so si električni skiroji v zasebni lasti začeli utirati poti na pločnikih, kolesarskih stezah, med javno in zasebno obliko prevoza, videli pa so jih tudi že na ljubljanskem avtocestnem obroču.tTisti z največjo močjo dosegajo hitrost več kot 130 km/h. Neslišno levitirajo skozi suhe poletne dni, tako kot številne vrste krilatih nevretenčarjev ne marajo dežja. Ljudje na njih stojijo kot pešci na prehodu čez cesto, kot podoba strumnega ponosa človeka, da se je ločil od sveta. Na njih potujejo skozi prejo sončnih žarkov za ped nad svetom na robu prepada. Vozniki električnih skirojev so povzročitelji sedemdesetih odstotkov prometnih nesreč, v katerih so udeleženi, v šestdesetih odstotkih so prisotne poškodbe glave. Hitrost gibanja presega  hitrost zaznave.

V svojem Boju za Berlin (Kampf um Berlin) je Goebbels zapisal, da tisti, ki osvoji ulice, osvoji tudi državo. Po cestah se svaljkajo vse bolj voluminozni športni terenci, ob e-skirojih se po pločnikih in kolesarskih stezah podijo upokojenci na električnih kolesih in navigirani dostavljalci hrane. Kot od nikoder so se nastlali v obstoječ red prometnih pravil in vedenja, pri uporabnikih vzpodbujajo osebno neodgovornost, objest in vandalizem. Kot da bi uporabniki privzemali lastnosti kapitala, ki jih poganja. Podobo ulic določa vedno bolj kondenziran tok informacij svetlobne hitrosti. To sledeč Goebbelsu pomeni, da državo osvaja plast novonastale informacijske mreže, ki se nam kaže kot pisan naborek na pol zblaznelih tehnoloških novosti, ki mutirajo obstoječa prevozna sredstva in uvajajo nova. So tišje, so agresivne in izrivajo, so odsev nastopa nove hitrosti.

To zaznavamo skupaj z izrazitim globalnim pospeškom spreminjanja oskrbovalnih poti, ki določajo našo gotovost glede dostopa do energije, surovin, proizvodov in hrane. Na cesti pred rudnikom Bogdanovka na Poljskem so ljudje že v avgustovskih dneh v svojih avtomobilih čakali več dni, da bi kupili premog za zimo. Po Evropi izklapljajo javno razsvetljavo.  Potem ko je Češka vlada, ki se spopada z eno najvišjih inflacij v Evropi prestala zaupnico parlamenta, je nato prvo septembrsko nedeljo sloviti Venčeslavov trg zasedlo 70.000 ljudi, ki so med drugimi naslovili zahtevo, ki bi se za katerokoli vzhodnoevropsko državo v preteklih tridesetih letih zdela nepredstavljiva – vojaško nevtralnost. Premier Fiala je protestnike označil za proruske; za ekstremiste, ki škodujejo interesom države. Inflacija človeku odvzema vrednost preteklega dela in ga razlašča. Jeza revnih je velikost razdalje do dosegljivega. Človeku, ki mu je vzeto, lahko v nekem trenutku preostane le, da dosegljivo delegitimizira in razvrednoti. Kaj bo jutri Český sen (sicer naslov filmske parodije o vstopu potrošniških vrednost v češko družbo, 2004) in kaj ameriški?

»Go West« je do trenutka, ko mu je skupaj s Pachelbelovim Kanonom in disko ritmom skupina Village People dodala novo emancipatorno sporočilo, v ameriški kulturi veljalo za napotilo mlademu človeku, da naj zapusti dom in si postavi življenje po svojih merilih. A leta 1993 je britanski duo Pet Shop Boys disko uspešnico priredil v pospešen himnični sintpop, za katerega se zdi, da mu lahko pripišemo pomen tako v smislu povabila k slavljenju zahodnih vrednot kot subtilne kritike pred nevarnostjo totalitarnih vzgibov zahodnih politik v trenutku svojega globalnega triumfa. Danes pesem jutjuberjem z vzhodne strani počenega sveta služi kot priročna glasbena podlaga posnetkom njihovih vojaških parad. Ubi pedes, ibi patria; Zahod je bil tam, kamor so stopale njegove sanje oziroma tisto, kar je prehitevalo katerokoli stanje. In kaj, če so nas sedaj sanje prehitele in se od nas ločile?