Številka 55 pomlad 2024

Igra

Naroči

Uvodnik

KRUHA IN IGER

Medtem ko svet dušita dve vojni in z nelagodjem pričakujemo rezultate prihajajočih volitev v EU in ZDA, ko nam podnebne spremembe servirajo nedojemljiva neurja, ko domači nepremičninski trg dosega za večino nedosegljive zneske, ko inflacija lomasti v sozvočju s prekarizacijo in ko se zdi, da, če citiramo irskega pesnika Williama Butlerja Yeatsa, najboljši omahujejo, a najslabši žehtijo od strastne silovitosti, smo v Razpotjih izbrali temo »igra«. A ne zato, da bi tudi mi pripomogli k vsesplošnemu odvračanju pozornosti od težav in predvsem od rešitev, temveč da poiščemo vpogled v delovanje sveta. Kot smo zapisali v pozivu za prispevke, sloviti citat iz Svetega pisma za igre ne drži več: »Ko sem bil otrok, sem govoril kakor otrok, mislil kakor otrok, sklepal kakor otrok. Ko pa sem postal mož, sem prenehal s tem, kar je otroškega.« (1 Kor 13). Igre niso več nekaj otroškega, temveč so vseprisotne. Politika je zgolj teorija iger, poslovni procesi na delovnih mestih so igrificirani, peščica naftnih korporacij pa se ob podpori drugih industrij in mnogih držav igra z možnostjo preživetja planeta, kot ga poznamo. A po drugi strani vse bolj ugotavljamo, kar smo vedeli že kot otroci: da so igre lahko koristne, saj se skoznje učimo in rastemo. In glede na to, kako so prežele vse pore sodobnega življenja, lahko skozi igranje tudi bolje razumemo, kako deluje sodobni svet. Igre v vseh oblikah tako niso orožje za množično odvrnitev pozornosti, temveč orodje, ki nam lahko koristi za preživetje in z uporabo katerega se zbližamo z drugimi. Rimski pesnik Juvenal je v začetku drugega stoletja v Satirah zapisal slovito frazo kruha in iger, s katero je kritiziral politično stanje Rimskega cesarstva, v katerem je množica, ki je nekoč imela moč ustoličiti vodje, sedaj podložna, zadovoljna s (poceni) zabavo in hrano, ki ji jo nakloni cesar. Danes smo v drugačni situaciji. Res je, vzvodi moči skozi medije in druge kanale še vedno izkoriščajo kratko pozornost množic in nas skušajo usmerjati s poceni zabavo, televizijo, družbenimi omrežji in (vse manj) poceni hrano. A v svetu, ki ga prevevajo igre v vseh oblikah, postajajo ti rokohitrski triki vse bolj predvidljivi in očitni. Morda kmalu nastopi čas za neko novo igro, a da bi jih lahko igrali bolj enakopravno, jih moramo najprej razumeti.

IGOR HARB

Kazalo vsebine

IGRA

ANDREJA REPIČ AGREŽ

Filozofija igre

SERGEJ HVALA

Kratka zgodovina videoiger

ROK PLAVČAK

Ali je šport umetnost?

IGOR HARB

Ali so videoigre umetnost in kako vplivajo nanjo?

HERA BLAKE

Totalna umetnost za totaliziran svet. Kaj je videoigra?

ALEŠ ČEH

Videoigre in propaganda

JURIJ KRISTAN

Kaj nas preigravanje velesil v igrah danes sploh lahko nauči?

BLAŽ ISTENIČ URH

Svet je igra, a kdo je igralec? Ko teorija iger sreča politično analizo

MAKS VALENČIČ

Igra učinkovitosti

MARTIN HERGOUTH

Realizem igre

ROK KRANJC

Postnormalne igre. Igrišča za postkapitalistično imagina(k)cijo

KOMENTAR

LEV SEDMAK

Prispevek k nerešljivemu vprašanju

MIHA KOSOVEL

Sistem poniževanja

EXLIBRIS

IGOR HARB

Najmočnejše orodje analitičnega in kritičnega mišljenja

ANJA ZIDAR

Pregled leposlovja

EVROPSKE VOLITVE 2024

PETER JERMAN

Vox Europa. Zakaj evropske volitve niso le državna politika na evropski preizkušnji

PROSTOR

BOŠTJAN BUGARIČ

Prostorski razvoj Kopra brez celovitega načrta

REFLEKSIJA

OSKAR MULEJ

Esej o slepoti. Razmišljanje o problemih, povezanih s slovensko polarizacijo

SPOMIN

SIMON MALMENVALL

Šolstvo kot državna skrb. Ob 250-letnici začetkov množičnega osnovnega izobraževanja na Slovenskem

ZADNJA STRAN

MAKS VALENČIČ

Nujnost glasu

Izdajatelj:

Društvo humanistov Goriške, XXX, divizije 13a, 5000 Nova Gorica

Odgovorni In glavni urednik:

Luka Lisjak Gabrijelčič, Maks Valenčič

Uredniški odbor:

Bojan Albahari, Igor Harb, Peter Jerman, Blaž Kosovel, Miha Kosovel, Aljoša Kravanja, Katja Pahor, Martin Hergouth

Likovna urednica:

Katja Pahor

Izvedbeno oblikovanje:

Katja Pahor, Lucija Zucchiati

Lektura:

Lektoriranje Baza, Jezikovna zadruga Soglasnik, Bojan Albahari, Igor Harb, Davorin Juhart, Tjaša Mislej

Leto izida in natisa:

pomlad 2024

ISSN

2232-2582