V moderni dobi se je življenje temeljito spremenilo tudi – ali nemara predvsem – zaradi vse hitrejših možnih načinov premikanja ljudi in reči. Železnice, parniki, letala in še posebej avtomobili so spremenili vsakdan na vseh ravneh družbe. Avtomobil je v 20. stoletju temeljito spremenil tudi sam urbanizem mest: zgrajeni prostor je postal podrejen motoriziranemu prometu. Proti koncu stoletja je ladijski kontejnerski prevoz omogočil globalizacijo gospodarstva. In nenazadnje, tudi internet, določujoč dejavnik sodobne družbe, je pravzaprav prometna inovacija.
Ob zaostrovanju podnebne krize in spričo dejstva, da je promet eden glavnih virov škodljivih izpustov, danes raste zavest, da je ta dinamika neskončne rasti hitrosti in volumna prometa tudi škodljiva in dolgoročno nevzdržna. Vrstijo se denimo pozivi po krepitvi in pogostejši rabi javnega prometa. Toda v Sloveniji imamo tu zagato: kako učinkovita rešitev je to v državi, kjer dve tretjini prebivalstva živita v enodružinski hiši v manjših krajih? Tema torej odpira tudi vprašanja o razdaljah, o načinih poselitve in organizacije življenja skupnosti.
Promet je v resnici zelo temeljna izkušnja človekovega bivanja; vsak človeški premik izven svojega privatnega domovanja je dejansko že udeležba v prometu. Poletni tematski sklop bo premislil fenomen, začenši s pomenom prometa za konstitucijo moderne družbe. Od tod bomo segli vse do bolj praktičnih logističnih razmislekov: Kako velik delež ogljičnega problema prispeva promet? Je globalizirana ekonomija dolgoročno vzdržna? Kaj lahko in česa ne more rešiti elektrifikacija? Kako si zamišljati in organizirati dolgoročno vzdržno premikanje v prihodnosti? Kaj to zahteva od nas kot posameznikov?
Vaše prispevke sprejemamo na urednistvo@razpotja.si do 10. junija 2023.
Zaželeno je, da se z idejo za pisanje predhodno oglasite uredništvu na isti mail.
Poleg tematskih člankov sprejemamo tudi druge članke s področja kulture, humanistike, zgodovine, znanosti in tehnologije, družbe in politike.
Prispevki naj bodo dolgi 10-20.000 znakov (s presledki).
Vsi objavljeni članki so honorirani od 100€ do 150€ bruto (odvisno od dolžine) in s celoletno naročnino na Razpotja.×